YAŞAM VAR İSE ÖLÜM YOKTUR ÖLÜM VAR İSE YAŞAM YOKTUR

Bu felsefi görüş doğrudan benim değildir. Amacım bu görüşü tartışmaya açmaktır. Bir anlamda zihin jimnastiğine katkı sağlamaktır. ‘Yaşam var ise ölüm yoktur, ölüm var ise yaşam yoktur’ özdeyişi Antik Yunan filozofu Epikuros’a aittir. Antik Yunan filozofu Epikuros, ‘yaşam var iken ölümün var olmadığını, ölüm var iken yaşamın var olmadığını’ dolayısıyla insanın kendi ölümünü hiçbir zaman deneyimleme fırsatı bulmadığını, asla bulamayacağını, bu nedenle ölümle ilgili olarak korkmanın, huzursuz olmanın ve acı çekmenin son derece gereksiz, anlamsız olduğunu savunmuştur. Epikuros’un bu görüşü, bazı kişilerin kendi ölümleriyle ilgili olarak bazı korkularını, huzursuzluklarını ve acılarını belli bir ölçüde bertaraf etmesini sağlayabilmiş olsa da kişinin kendi ölümünün ve yok olmasının doğuracağı varoluşsal korkuları, endişeleri, huzursuzlukları ve acıları kökten ortadan kaldırmayacağı gibi, başkalarının ölümü sonucunda gelişen acıları da ortadan kaldırmayacağı da apaçık bir gerçektir, düşüncesindeyim..

Sizler ne dersiniz yoksa yanılıyor muyum? Bilinen bir gerçek vardır ki, yaşamın geçici olması, doğum gibi ölümün de var olması, yaşamın sorgulanmasına yol açan temel unsurlardan birisidir. İnsan neden doğar, neden ölür? Buna dair birçok bilimsel açıklama elbette ortaya konabilir. Ancak sorgulayan insan aynı zamanda, insanın doğumuna ve ölümüne dair biyolojik, anatomik ve tıbbi açıklamaların ötesine de geçmek ister. Yaşamı ve ölümü anlamlandırmak isteyen kişi, yaşama ve ölüme dair bir amaç bulmaya çalışır. Bazıları buna ilişkin dinsel, bazıları düşünsel yani felsefi, bazıları hem dinsel hem felsefi açıklamalar getirir. Dinsel açıklamalar birçok insan için rahatlatıcı olsa da, sorgulayıcı ve kuşkucu bir akıl için dinsel söylemler ikna edici olmamıştır. Erdem, adalet, özgürlük, yaratıcılık gibi amaçlar, felsefi açıklamalara yönelen birçok insan için yaşamı anlamlı kılar. Ancak yaşamın geçici olmasıyla ilgili sorun en derinde yine çözümsüz kalır. Tekil olarak bakıldığında ve irdelendiğinde insanların yaşamlarının geçici olması düşüncesinden, insanlığın kalıcı olduğu düşüncesine geçerek, bu sorunun çözümsüzlüğünün yarattığı korku, endişe, huzursuzluk ve acı belki belli bir ölçüde aşılabilir. Ancak insanın sevdiklerinin ölmesi, örneğin bir insanın annesini, babasını, çocuğunu, eşini, sevgilisini, dostunu kaybetmesi durumu karşısında ise bütün dinsel ve felsefi açıklamalar, evrenin uzak bir köşesindeki bir toz bulutuna dönüşür. Böylesi ölümler karşısında çekilen acı, insanı, ölüm gibi yaşamın da saçma olduğu düşüncesine sevk eder. Böyle anlarda insan, yaşamın ya hiç var olmamasını ya da sonsuza dek var olmasını ister. Böyle anlarda insan geçici yaşamı kabullenemez. İnsanın sevdiği birisi ölünce, insan onunla birlikte ölmek ister, insan yaşama istencini yitirir. Sevmek ve sevilmek karşısında tüm sözler ve düşünceler anlamını yitirir, yetersiz kalır. Çünkü sevmek ve sevilmek bir bütündür. Sevenler yok olduğunda, evren, dünya ve yaşam insanın başına yıkılır. Yaşam ölüm ile sonlandığı için trajiktir. Hatta ölüm, yaşayan bir şeydir. Çünkü ölüm, başkalarının ölümü üzerinden, insanın peşini, yaşarken hiç bırakmaz. İnsan yaşarken, kendisinin de başkalarının da öleceğinin bilincinde olarak yaşar. İnsan, bir yandan sevdiklerinin ölümü nedeniyle acı çeker, bir yandan da kendi ölümü konusunda varoluşsal endişeler taşır. Buna rağmen çoğu insan umut etmeye devam eder. Umut, yaşama içgüdüsünün tetiklediği bir duygudur. Sevenlerin ve sevilenlerin ölümü nedeniyle insan belli bir süre yaşama istencini yitirse de, yaşamak istenci genellikle ölmek istencini eninde sonunda aşar. Zaman, genellikle yaşamak istencinin lehine işler. Umut etmek, ümitli olmak, umut edilen şeyin gerçekleşeceği anlamına gelmez. Umut zihinsel bir tasarımdır. Umut özneldir. Umut nesnel olgularda karşılığı olan bir şey değildir. Umut bir duygudur. Umut, olanla değil, olmasını istediğimizle ilgilidir. Buna rağmen olmasını istediğimiz şeyin olabilmesi için, umut etmek vazgeçilmez bir önkoşuldur. Çünkü umut varoluşsal nitelikte bir önkoşuldur. Ölüme rağmen yaşama bağlanmak ve yaşamı olumlu kabul etmek, ancak umut etmekle olanaklıdır. Umut yoksa tek olasılık ölümdür. Umut varsa, geçici olan yaşam da olasılıklardan bir tanesidir. Bilmem anlatabildim mi?..